تخته سه لایی، از تخته چوب های پرکاربرد در زمینه ساختمان، مبلمان، کابینت و غیره است که ویژگی های منحصر بفردی دارد. به همین دلیل لازم دانستیم تا شما را با تمام آن چیزی که باید در مورد خرید تخته سه لایی، ویژگی و کاربردهای آن بدانید آشنا کنیم.

انواع مختلفی از تخته چند لایی تولید می شود که افراد می توانند برای پروژه های ساختمانی خود از آنها استفاده کنند. شناخته شده ترین تخته چندلایی تخته سه لا است که تا مدت ها قبل به تخته چندلایی، تخته سه لا میگفتند؛ زیرا اولین نوع تخته چندلایی، تخته سه لا بود و تا سالها پس از آن، تولیدکنندگان این تخته چوب را فقط با ۳ لایه می شناختند. این محصول نسبت به دیگر انواع تخته چندلایی نازک تر است، اما استحکام بالایی دارد.

به دلیل مقرون به صرفه بودن برای سازندگان، این محصول الویت بیشتری دارد. از ابتدای معرفی، تخته سه لا به طور قابل توجهی محبوبیت زیادی در طول سال ها به دست آورده است. پیش از این، تخته سه لا به عنوان جایگزینی برای چوب های جامد در نظر گرفته می شد، اما اکنون به عنوان انتخاب اصلی برای ساخت دیوارها، مبلمان، کفپوش ها و غیره استفاده می شود.

تخته سه لای مدحت

تخته سه لا چیست؟

تخته سه لایه از بر روی هم قرار گرفتن سه ورق چوبی تولید می شود که به وسیله چسب های مخصوص و اعمال فشار به یکدیگر متصل می شوند. چسباندن چندین لایه بر روی هم باعث ایجاد تخته های بزرگ تر می شود. این محصول، یک چوب مهندسی شده است که متعلق به تخته های ساخته شده از جمله تخته فیبر و تخته خرده چوب با چگالی متوسط است.

تخته سه لا ماده ای انعطاف پذیر است که از قطعات روکش فشرده با روکش رزین تشکیل شده است که با طیف وسیعی از کاربردهای ساختاری، داخلی و خارجی سازگار است. برای انتخاب بهترین تخته سه لا برای کار، ابتدا باید ویژگی ها و کیفیت انواع مختلف تخته سه لا را درک کنید.

انواع پلای وود

ویژگی های تخته سه لایی

  • این تخته ها سبک هستند.
  • استحکام و دوام بالایی دارد.
  • در صنایع و ساختمان کاربرد فراوان دارد.
  • در برابر شرایط آب و هوای مختلف مقاوم است.
  • در برابر ضربه و ترک خوردگی استحکام خوبی دارد.
  • با توجه به طول عمر بالایی که دارد قیمت آن مناسب است.

 

 

کاربردهای تخته سه لایی

کاربرد های تخته سه لایه

از مهمترین کاربردهای تخته سه لایی را می توان به استفاده در پوشش دیوار و کفپوش، ساخت وسایل تزئینی، استفاده در نما و سقف ساختمان، صنعت مبلمان و کابینت، ساخت جعبه های بسته بندی، قالب بندی ساختمان و استفاده در معرق کاری اشاره نمود.

نکات مهم در خرید تخته سه لایی

1. فروشنده

اولین نکته مهم در میان شش موردی که هنگام خرید چوب باید در نظر گرفته شود، فروشنده است. فروشندگان در این حوزه زیاد هستند و شما برای خرید مطمئن و با کیفیت باید نیاز به شناخت کافی در این زمینه داشته باشید و نمی توانید به هر کسی برای خرید تخته سه لایه اطمینان کنید. برای اطمینان و کیفیت مناسب شما می توانید از شرکت های بزرگ و معتبر در این حوزه مانند شرکت بازرگانی مدحت وود خریداری کنید.

2. نوع تخته سه لا

انواع مختلفی از تخته سه لا وجود دارد که از چوب های متفاوتی ساخته شده اند و هر یک از آنها برای کارهای خاصی استفاده می شود. بنابراین شناخت انواع تخته سه لا برای جلوگیری از اتلاف وقت، خرید با کیفیت و تعمیرات یک نیاز اساسی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع چوب برای تخته سه لایه اینجا را کلیک کنید.

3. صاف بودن تخته سه لا

صاف بودن تخته سه لا اهمیت زیادی در این صنعت دارد، زیرا کار کردن روی تخته سه لا غیر مسطح چالش های زیادی همچون ایمنی و دوام کم را ایجاد می کند. اگر تخته سه لا حداقل 95 درصد صاف نباشد، روی هم چیدن آن باعث مشکل می شود.

4. لبه ها

هنگام خرید تخته سه لا حتما روکش و لبه های کار بررسی شود. هرچه تعداد لایه‌ها بیشتر و روکش ضخیم‌تر باشد، تخته سه لا مناسب تر و با کیفیت تری داریم؛ زیرا روکش های نازک در حین پرداخت و سنباده کاری مشکل ایجاد می کنند. همچنین، اتصالات بین لایه‌ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که با دانه‌ها نزدیک‌تر و یکنواخت هستند. با این حال، اگر متوجه هر گونه گره یا فضای خالی در لبه‌ها شدید، احتمال زیادی وجود دارد که موارد مشابه در داخل ورق وجود داشته باشد.

5. ضخامت

یکی از موارد مهم و اساسی در خرید تخته سه لا ضخامت آن است که باید در نظر گرفته شود. اندازه و ضخامت تخته سه لا کم و بیش به استحکام آن بستگی دارد و مهم است که با تأمین کننده خود بررسی کنید که کدام ضخامت برای کدام کار بهتر است. این یکی دیگر از دلایل مهم انتخاب فروشنده مناسب است که می تواند مطابق با نیاز شما محصول مورد نظر شما را معرفی کند.

6. بررسی روکش تخته سه لا

روکش های چوبی در فرآیند تولید تخته سه لا مهم است، بنابراین هر تخته سه لا باید روکش صورت داشته باشد. روکش اصطلاحی است که برای توصیف صفحات نازک مبلمان یا پوست متصل به پانل های اصلی استفاده می شود. آنها ممکن است چوب، تخته خرده چوب یا هسته تخته فیبر با چگالی متوسط باشند. ما از این روکش برای ایجاد پانل های مسطح مانند رویه، درها و پانل های کابینت و کف پارکت استفاده می کنیم. هر کدام برای استحکام با دانه های خود در زوایای قائم به لایه های بعدی متصل می شوند. (منبع از وبسایت: familyhandyman)

روکش تخته سه لا

تعیین درجه تخته سه لایه تخته سه لا

در درجات مختلفی تولید می شود که هنگام خرید باید آن را بررسی کنید که این انتخاب و بررسی بستگی به محیطی دارد که در آن از تخته سه لا استفاده خواهید کرد. توجه داشته باشید که هر چه درجه بهتر باشد، گران تر، صاف تر و شفاف تر است.

تخته سه لایه درجه A

تخته سه لایه با درجه A از بالاترین کیفیت برخوردار است، زیرا روکش‌های آن بی‌نقص است که باعث می‌شود بیشترین هزینه را داشته باشد. تخته سه لا اگر از کیفیت خوبی برخوردار باشد باید سطحی صاف و بدون گره داشته باشد و قابل رنگ آمیزی باشد. تعداد ورق های برش خورده ساده که به هم چسبانده شده اند، ضخامت تخته سه لا درجه A را تعیین می کند.

تخته سه لایه درجه B

تخته سه لا درجه B تا حد زیادی عاری از گره است. با این حال، برخی از گره های محکم کمتر از 1 اینچ مجاز هستند. تخته سه لایه درجه B پایه محکمی دارد و سطح آن نسبت به تخته سه لایه A نسبتاً صاف تر است. گاهی اوقات ایرادات جزئی دارد که قابل تعمیر است.

تخته سه لایه درجه C

تخته درجه سهC دارای چند گره تا قطر 1.5 اینچ و گره هایی به قطر کمتر از 1 اینچ در ورق های خود است. تخته سه لا درجهC به نسبت A , B کیفیت پایین تری دارد.

تخته سه لایه درجه D

تخته چندلا با گرید D ارزان ترین ورق تخته سه لا می باشد؛ زیرا عیار پایین تری دارد. گره تا قطر 2.5 اینچ در این درجه از تخته سه لا رایج است و عیوب اساسی آن اصلاح نشده اند، بنابراین کمی ایردات آن بزرگتر و آشکارتر هستند.

قیمت و خرید تخته سه لا

خرید تخته سه لایی

از دیگر عوامل مهم و تأثیر گذار در قیمت تخته های سه لایی می توان به کیفیت، مرغوبیت متریال به کار رفته در ساخت و تولید این تخته ها اشاره کرد. علاوه بر موارد گفته شده در میان انواع تخته های سه لایی وارداتی و تولیدات داخلی، تخته های سه لایی ایرانی از قیمتی کم تری برخوردار می باشد.

برای خرید تخته سه لایه دو عامل مهم همچون بودجه مورد نیاز و نوع محصول می تواند به شما در خریدتان کمک کند. کارهایی مانند زیرسازی کفپوش ها هستند که لزوماً به تخته سه لایه بیشتر نیاز ندارند. در چنین مواردی می توانید از نمونه های نازک تر و کم هزینه تر استفاده کنید. با این حال، همانطور که در بالا ذکر شد، همه اینها می تواند توسط یک فروشنده خوب برای شما تعیین شود.